El 14 de març de 2016 vam tenir l’oportunitat de ser al Campus de Mundet en tant que associació convidada a les Jornades Formatives, Primavera 2016, organitzades per la Universitat de Barcelona ( Facultat d’Educació).

Vam presentar l’associació i també vam suggerir un taller de mapeig col·lectiu.  De la mà dels estudiants de segon del Grau d’Educació Social de la Universitat de Barcelona vam explorar els espais buits, espais d’us i espais d’aprenentatge del Campus universitari, construïnt de manera col·laborari un mapa ben particular.

 

Per què aquest taller col·laboratiu?

Construir un mapa de manera col·lectiva és una forma d’elaborar relats col·lectius entorn a allò comú, en aquest cas el nostre campus. El mapeig, és un procés de creació a partir del qual es pretén desdibuixar els relats dominants d’un territori, per dibuixar d’altres, justament a partir dels coneixements i experiències dels relats quotidians dels/les participants.
En el nostre cas, a l’hora de treballar el concepte d’educació i la relació amb els espais del campus Mundet, no hem volgut treballar a partir d’informació que podríem haver trobat amb “relats formals o dominants”, sinó que la idea era construir la informació entre tots i totes a partir de l’experiència compartida de caminar pels espais, i de les experiències i coneixements previs de cada un/a.
El mapeig permet, a partir de dinàmiques creatives, lúdiques, artístiques, crear espais de socialització i debat que serveixin d’impulsors per altres trobades. Per tant, el mapa no és un fi en si mateix, sinó un mitjà. El mapa queda doncs com un dispositiu gràfic que forma part d’un procés major. Una estratègia que permet identificar els aspectes o problemàtiques que un grup decideixi treballar a un territori, espai, etc.

#mapegemmundet

En el nostre cas, l’exercici convidava a fixar-nos en els espais que recorrem habitualment a la universitat però des d’una altra perspectiva. El que ens proposàvem posant en pràctica el mapeig amb els estudiants, era que poguéssim desplaçar la mirada  pels espais quotidians i construir un diàleg entre tots i totes que parlés de la relació entre l’educació i els diferents tipus d’espais: de relació, de trobada, de pas, buits, d’aprenentatge.
L’exercici ens podria remetre a pensar i descobrir les possibilitats educatives que ofereix un territori concret, en un context determinat, i a poder imaginar les múltiples possibilitats d’acció.

20160314_093338

Presentació a la Sala de Graus, Facultat Educació

Si fas click a la imatge podràs explorar què va passar a la universitat!!!

programa_jornades